رموز پنهان در لباس عشایر ایل شاهسون
وی اضافه میکند برای تهیه کوینگ شش متر پارچه و برای تهیه تومان بین ۹ الی ۱۳ متر پارچه استفاده می شد و دوخت لباس به شکلی بود که زنان حجاب کامل داشته و مطابق با ارزشهای ایل که همان رعایت عصمت است، لباس بپوشند.
بیشتر لباس زنان عشایر از پارچههای رنگی و شاد است و به شکلی از نقش و طرح طبیعت در لباسها بهره گرفته میشود.
کلاه چرمی و پالتوهای مهمانی مرد عشایر
این محقق در خصوص لباس مردان عشایر شاهسون نوشته است: مردان ایل شاهسون پوشاک اختصاصی ندارند و کتوشلوار و کلاه آنان معروف به «کپی» یا کلاه ترکداری نظیر کلاه مردان گیلانی است.
عکاس اردبیلی که خود در بین ایل شاهسون زیسته اعلام کرده کلاه مردان ایل از پوست بره تازه به دنیا آمده تهیه میشود و کلاه بر اساس جایگاه فرد در ایل شکل و جنس متفاوت مییابد.
فرامرز جهانگیری افزود: علاوه بر این مردان ایل پالتوهای بلندی از جنس پارچه پشمی دارند که در مهمانیها نوع نازک آن و در زمستان نوع کلفت آن استفاده میشود و پالتو مردان به مانند کلاه متناسب با جایگاه آنها در ایل است.
وی با بیان اینکه مردان ایل شالی به کمر میبندند، اضافه کرد: زیر پالتو کوینگ معمولی پوشیده میشود و کفش مردان ایل را «چاروق» که نوعی کفش با زیره چرمی و رویه پشمی است تشکیل میدهد.

تلاش برای معرفی لباس بزرگترین ایل کشور
جهانگیری طی سه سال اخیر با دایر کردن آتلیهای به نام آتلیه سنتی شاهسون به دنبال احیای لباس ایل شاهسون است.
وی معتقد است در بین اغلب اقوام و فرهنگها لباس و المانهای فرهنگی در سطح وسیع معرفی شده اما در خصوص ایل شاهسون موفق عمل نکردیم.
این عکاس با برگزاری آتلیههای عکاسی در شهرهای مختلف به دنبال معرفی نشانههای غنی فرهنگی ایل شاهسون بهواسطه عنصر البسه است.
وی افزود: بنده در آتلیهها با وسایل و آلاچیق شاهسون عکسهای یادگیری با لباس زنان و مردان ایل میگیریم و میخواهم هر چه بیشتر مردم کشور با فرهنگ شاهسون آشنا شوند.

جهانگیری با بیان اینکه برای تحقق این آرمان راهاندازی اکو کمپهایی در ییلاقات اردبیل برنامهریزی میشود، اضافه کرد: این طرح را با میراث فرهنگی استان در میان گذاشتیم و میخواهیم گردشگران علاوه بر اقامت و استفاده از غذاهای محلی و عکسهای یادگاری با لباس عشایر با غنای فرهنگی این ایل آشنا شوند.
برنامه بعدی این عکاس برپایی آتلیه در جزایر کیش و استان خراسان است تا گوشهای از آداب و سنن شاهسون در نقاط مختلف کشور معرفی شود.
شگفتی گردشگران از لباسهای رنگ و طرح دار عشایر نشان میدهد، زیبایی و رموز پنهان فرهنگ عشایر در البسه دستساز هنوز آنچنان که باید معرفی نشده و باید در این خصوص بیشتر اقدام شود.
خبرنگار: نوس بهنود
خانه ها برای زیستن است نه برای نگریستن . بنابراین کاربردشان مهمتر از شکل ظاهریشان می باشد, مگر آنکه هر دو نکته در یک خانه جمع شده باشد